Hrozí prolomení síťové neutrality i v České republice?


Co by se stalo, kdyby poskytovatel Internetu manipuloval s datovou přípojkou podle svého uvážení? Někteří lidé totiž prohlašují, že přípojka k Internetu je něco podobného, jako poskytování jakýchkoli jiných služeb na trhu. Tím pádem by bylo možno regulovat i financování připojení podle obsahu koncových webových stránek, které klient navštěvuje.
šálek kávy u laptopu
Tato myšlenka není nová, již před mnoha lety se o jakousi obdobu pokoušeli u nás v Česku někteří provideři. Šlo jim o to zpřístupnit pouze v základní sazbě třeba jen některé druhy webových stránek, např. sociální sítě, tedy Facebook, Twitter a Instagram. K plnému přístupu na ostatní weby byste si museli připlatit. Regulace by mohla být kupříkladu i odstupňovaná, zpravodajské weby by mohly být zvýhodněny před jinými stránkami, některé informační zdroje by mohly úspěšně lobbovat za zařazení do „katalogu výhodných balíčků“. Vysoké příplatky by se mohly týkat např. kanálů pro stahování hudby a filmů, nebo streamování videa.
Od povolené regulace obsahu webu je ovšem jen malý krůček, neviditelná tenká legislativní hranice, mezi legalizací a cenzurou. Některé webové stránky by se mohly někomu znelíbit a tam Vás poskytovatel zkrátka nevpustí.

Jaká je současná situace v telekomunikačních firmách?

Některé velké telekomunikační firmy se snaží prosadit svůj záměr uvedení do provozu sítě 5G. Dávají si za cíl, aby v členských zemích Evropské unie měla vždy minimálně jedna metropole zajištěno pokrytí 5G sítí, a to do konce roku 2020. Zasíťování touto novou infrastrukturou bude velmi pracné a mohlo by to přinést práci pro mnoho tisíc lidí a rozvoj nových technologií, tím se snaží unijní zákonodárce nalákat, ovšem druhá strana mince je právě ono prolomení síťové neutrality.
bílý smartphone
Prohlášení některých telekomunikačních firem je zřetelné a jasné, nehodlají zkrátka investovat prostředky do rozvoje 5G sítí, jestliže Evropská unie bude nadále podporovat síťovou neutralitu. Mimochodem, prohlášení podepsaly také firmy, které dobře znáte – Nokia, Vodafone, nebo třeba T-Mobile.